info@bethlehemkerk-denhaag.nl

Ik heb het nog (overdenking Ons Kerkblad september 2017

Ik heb… het geloof behouden. (2 Timotheus 4 vers 7)
Bovenstaande woorden zijn van iemand die, laat ik het maar een beetje cru zeggen, zeer binnenkort dood gaat.
Nu kan het zijn dat u schrikt van dit begin van de meditatie. Maar dan zeg ik tegen u: het is overdreven om van dit begin te schrikken. Je hoort toch om je heen de hele week dat mensen dood gaan? En hoe vaak horen we het niet dat er wordt gezegd dat de dood heel gewoon is? Ja, ja, de dood is gewoon, maar hij moet niet te gauw komen.
Dood… Een hard woord. Een ontzettende werkelijkheid.
Dood… Na een vreselijk ongeluk, na een langdurige ziekte, na suicide, na euthanasie.

Nu is het wel zo dat de persoon, zijn naam is Paulus, van wie wij een paar woorden lezen, niet zegt: ik ga dood. Hij zegt: ik ga heen. Het tijdstip van mijn heengaan is aanstaande (vers 6).
Ik ga heen. Ik ga sterven. Ik zal overlijden. Ik ga heen en ik weet waar ik naar toe ga! Want… ik heb… het geloof behouden.

Behouden? U zegt: ik heb al veel verloren… Mensen en dingen. Mijn zoon, mijn beste vriendin, mijn hondje, mijn gezondheid, mijn… vult u zelf maar in. Hoe ouder je wordt, hoe meer je verliest. Al zijn er ook jonge mensen, die soms al heel veel verloren hebben.

Ik heb… het geloof behouden. U of jij denkt: ik weet het niet, hoor! Ik ben bang dat ik het een keertje kwijt raak. In mijn familie geloven de meesten ook niet of niet meer. Hoe komt dat…? Nou, daar praten we eigenlijk nooit over. We laten elkaar met respect met rust. Met respect en een beetje onbegrip.
Zou jouw of uw leven heel erg veranderen als jij of u volgende week het geloof kwijt zou zijn? Daar moet je even over nadenken…!? Dat is nogal bedenkelijk. Als u het aan mij vraagt dan zeg ik: ik moet er niet aan denken… zonder de Heere Jezus verder leven…!

Vandaag zegt iemand: ik heb het geloof nog steeds…! Niemand heeft het van mij kunnen afpakken. De wetenschap niet. De televisie niet.
De dominee niet. De dokter niet. Mijn ouders niet. Mijn kinderen niet. Ik heb het geloof behouden: het is gelukt!

Geloof… Wat is het niet? Het geloof is geen “pakket waarheden”.
Allerlei waarheden kunnen in je hoofd zitten. Maar dan geloof je nog niet. Het geloof is geen narcose om de pijn van het leven te verzachten. Het geloof is ook niet een sprong in het duister. Nee! Geloven is juist een sprong vanuit de duisternis in het licht! Van de duisternis van de zonde in het licht van de genade van God.

Geloof… Wat is het wel? Door te geloven ga je de dingen een beetje zien zoals God ze ziet.
Geloven betekent: door God veranderd worden. In mijn denken, in mijn ziel. Geloof is iets heel persoonlijks. Het zit “hier van binnen”. Daarmee is ook gezegd dat geloven meer is dan aannemen dat God bestaat. Geloven heeft te maken met redding. De mensheid is de weg kwijt. De mensheid is God kwijt. Door te geloven in de Heere Jezus Christus wordt het contact met God hersteld. Echt geloof is ‘reddend geloof’. Geloven is de overgave aan de Heere Jezus Christus: ik ben van U. De Heere Jezus is dan geen vreemde meer voor mij en ik ben het niet meer voor Hem.

Geloven wil zeggen: de Heere Jezus geeft en ik ontvang. Wat komt er dan in mijn handen terecht? Verzoening, verlossing, vergeving.
Moet je eens kijken wat je allemaal misloopt als je niet gelooft!
Of denkt u: het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn? Dan zeg ik: het is allemaal zo mooi dat het wel waar moet zijn!

Ik heb… het geloof behouden. Wat kun je een mooi leven hebben met het geloof in God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Zo’n leven is het gelukkigste leven in deze wereld. Geen krampachtigheid (ik moet mijn best doen). Geen oppervlakkigheid (nooit eens ergens wat dieper over nadenken). Geen schijnheiligheid (want je weet dat God dwars door je heenkijkt). Maar wel vrolijkheid en zekerheid en zaligheid!

Ik heb het geloof behouden… Paulus weet het. Hij weet het zeker, dat hij het geloof heeft behouden. Zekerheid hoort bij geloof. U bent verbaasd? Voor u is geloven een onzeker gebeuren? Nou, zekerheid is eigen aan het geloof. Ik ben niet zeker van mijzelf, maar van mijn Heiland. En in Hem geloof ik!

Ik heb… het geloof behouden. Ik… Pure genade dat ik het geloof nog heb! Zegt u dat vandaag? Zeg jij het ook? Met ontroering? Met verbazing? Kijkt u met ontroering en verbazing ook naar andere mensen? Ja…? Kijkt u zo naar kinderen, naar jongeren, naar ouderen? Dan ga je vanzelf bidden: ‘Heilige Geest, geef ze geloof…’

Ik heb… het geloof behouden. Aan het einde van je leven nog iets over hebben gehouden. Dat is de troost van het Christelijk geloof. Echt waar! Ook al zeggen anderen tegen jou: ik wil van het leven genieten en beslist niet bezig zijn met het hiernamaals.
Dit is troost…! Het Christelijk geloof is geen troosteloze en moedbenemende godsdienst. Als mensen dat er wel van maken, doen ze God ontzettend tekort! Een troosteloos Evangelie kan niet bij God vandaan komen. Want God wordt in de Bijbel de ‘God van alle vertroosting’ genoemd.

Ik heb… het geloof behouden. Hebt u, heb jij het geloof ook nog?
Leef dan wat meer in de zonneschijn van uw en jouw toekomstige heerlijkheid! Verlang er wat vaker naar om de Heere Jezus te zien! Te zien, ja!
Weet u wat mogelijk is? Dat ik vandaag in Hem geloof en dat ik Hem morgen al zal zien.
Tot en met mijn laatste snik houd ik mijn geloof, maar daarna ben ik het voorgoed kwijt, dan heb ik het niet meer nodig. Want dan zal ik mijn Jezus zien!
P. Mostert

Comments are closed.

X

Wachtwoord vergeten?

Meld je aan

Herstel wachtwoord

Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.