Lid worden van de Bethlehemkerk Den Haag

Er zijn twee vormen van lidmaatschap: het voorkeurslidmaatschap en het gastlidmaatschap.

Voorkeurslidmaatschap

Het voorkeurslidmaatschap is een volwaardig lidmaatschap; u deelt in alle rechten, plichten en verantwoordelijkheden, U heeft een stem in de gemeente en u wordt in de landelijke ledenregistratie van de PKN opgenomen als lid van de Hervormde Bethlehemkerk-gemeente. Om voorkeurslid te worden, neemt u contact op met de ledenadministrateur of scriba. U ontvangt dan een inschrijfformulier en wordt per direct ingeschreven in het ledenbestand van onze gemeente. De ledenadministrateur vraagt dan het voorkeurs-lidmaatschap voor u aan. na verloop van tijd ontvangt u vanuit de landelijke ledenadministratie in Utrecht een brief met de bevestiging van het voorkeurslidmaatschap van onze gemeente.

Gastlidmaatschap

In bijzondere gevallen wanneer het voorkeurslidmaatschap niet mogelijk is of omdat u zich bijvoorbeeld slechts tijdelijk kunt aansluiten bij onze gemeente, biedt het gastlidmaatschap een oplossing om toch met onze gemeente mee te kunnen leven. We registreren u dan als gastlid in ons eigen ledenbestand, maar u wordt niet opgenomen in het landelijk register van de PKN. Om een gastlidmaatschap aan te vragen kunt u ook contact opnemen met de ledenadministrateur of scriba.

Uiteraard is het aan u om te overwegen hoe u zich laat registreren bij de gemeente. Het heeft echter de voorkeur dat u zich aanmeldt als volwaardig lid (voorkeurslid). Indien u niet (meer) zeker bent van de manier waarop u nu geregistreerd staat dan kunt u gerust contact opnemen met de ledenadministrateur.

Wijzigen van lidmaatschap

Volgens de kerkorde behoudt u het voorkeurslidmaatschap totdat u aangeeft dit te willen beëindigen. Daarvoor moet u een verzoek indienen bij de ledenadministrateur. Wanneer u verhuist en wilt blijven horen bij de Bethlehemkerkgemeente hoeft u alleen een adreswijziging door te geven aan de ledenadministrateur; het voorkeurslidmaatschap blijft gelden. Het maakt daarbij niet uit of u binnen of buiten Den Haag verhuist. Als u zich wilt aansluiten bij een andere kerkelijke gemeente moet u daar het voorkeurslidmaatschap aanvragen; dan vervalt het voorkeurslidmaatschap van de Bethlehemkerkgemeente.

Het gastlidmaatschap vervalt door verhuizing niet. U dient de adreswijziging wel door te geven aan de ledenadministrateur en scriba.

Contact

Wilt u een voorkeurslidmaatschap of gastlidmaatschap aanvragen? Of wilt u een wijziging aanvragen? Neem dan contact op met: